25052019125604

Fejlbombningen på Frederiksberg

Gennem lyd, lys og levende billeder, tager forløbet eleverne tilbage til 2. verdenskrig og en begivenhed, som ingen havde forudset.





Englændernes tragiske fejlbombning af Den Franske Skole (Jeanne d’arc skolen) 21. marts 1945 danner den faglige ramme om dette forløb, hvor eleverne bl.a. skal arbejde med anvendelse af forskellige kilder i praksis og på Jeanne D’Arc skolens plads skal eleverne reflektere over mindesmærker og kollektiv erindring. Her skal de bl.a. udarbejde deres eget bud på en tekst til mindesmærket.





Eleverne føres under jorden, når de i bunkeren på Madvigs Allé får fortalt om hændelsen gennem lyd, billeder og øjenvidneberetninger. Elevernes viden om kilder inddrages og danner grundlaget for dialog om det, de møder i forløbet.

Målgruppe: 7.-10. klasse





Fag: Historie





Varighed: 1 time og 30 minutter.  





Max. antal elever: 28





Pris: 600,-



OBS! Undervisningen og entré er gratis for folkeskoleklasser fra Frederiksberg, København og Rødovre kommune. 

Periode: Forløbet kan bookes fra april til oktober 





Sted: Den Franske Skoles Plads (Frederiksberg allé 74)





Mødested: Den Franske Skoles Plads



Materialer

Forløbet ”Fejlbombningen på Frederiksberg” tager gennem lyd, lys og levende billeder, eleverne tilbage til 2. verdenskrig og en begivenhed, som ingen havde forudset.

Englændernes tragiske fejlbombning af Den Franske Skole (Jeanne d’arc skolen) 21. marts 1945 danner den faglige ramme om dette forløb.

Under fanen ”føropgaver” findes artikler og opgaver, som uddyber begivenheds forløb, årsager og virkninger.

Forløbet bestræber sig ikke på at give eleverne en bred faglig viden om 2. verdenskrig, men derimod at give eleverne mulighed for at forankre deres viden om 2. verdenskrig til en særlig begivenhed, som kan lægge tættere på deres egen virkelighed og dermed styrke deres forståelse for krigen, alliancerne, menneskers frygt og måder at agere i krisesituationer. Målet er at forløbet skaber en virkelighed, som eleverne lettere kan relatere til deres egen livsverden og at de ser sig selv som historieskabte samt historieskabende. Derudover skal eleverne trænes i at forstå at historien er dynamisk og at historien ikke er fastlåst, men at bl.a. erindringspolitik og behandling af kilder spiller en rolle for, hvordan vi husker og hvordan vi glemmer.

I forløbet skal eleverne bl.a. arbejde med anvendelse af forskellige kilder i praksis og på Jeanne D’Arc skolens plads skal eleverne reflektere over mindesmærker og kollektiv erindring. Her skal de bl.a. udarbejde deres eget bud på en tekst til mindesmærket.

Eleverne føres under jorden, når de i bunkeren på Madvigs Allé får fortalt om hændelsen gennem lyd, billeder og øjenvidneberetninger. Elevernes viden om kilder inddrages og danner grundlaget for dialog om det, de møder i forløbet.

Her på siden kan du finde før- og efteropgaver, som kan bidrage til at klæde eleverne på til besøget.

Forløbet foregår udenfor og i en uopvarmet bunker. Medbring med fordel, en ekstra trøje eller jakke.